Мова ПАСКАЛЬ
є універсальною мовою програмування високого рівня. Його основи розробив
Ніклаус Вірт, професор технічного університету в Цюріху (Швейцарія), що назвав
мову на честь Блєза Паскаля, знаменитого французького філософа і математика
XVII сторіччя.
Як і в кожній мові – мова програмування Pascal має свій алфавіт та свій синтаксис.
Програміст повинен знати, які символи “розуміє” дана мова програмування, щоб без помилок написати програму.
Алфавіт мови Turbo Pascal складають:
Латинські великі і малі букви;
Арабські цифри від 0 до 9 та символ підкреслення;
Символи-розділювачі (пробіл, керуючі символи);
Арабські цифри від 0 до 9 та символ підкреслення;
Символи-розділювачі (пробіл, керуючі символи);
Спеціальні символи (+ -*/{} []()<> .,:;@# $);
Складені символи (>= <= := (* *) .. (. .));
Зарезервовані слова, тобто слова. Які входять до словника мови і які не можна використовувати будь-де (if,then,repea t,begi n,end,var,while та інші). У
програмі вони виділяються іншим кольором.
Складені символи (>= <= := (* *) .. (. .));
Зарезервовані слова, тобто слова. Які входять до словника мови і які не можна використовувати будь-де (if,then,repea t,begi n,end,var,while та інші). У
програмі вони виділяються іншим кольором.
Аналогічно як і в природній – в мові програмування визначено синтаксис та
симантика.
Синтаксис визначає правила побудови із символів алфавіту спеціальних конструкцій, за допомогою яких можна
складати різні алгоритми розв’язування задач.
Семантикою мови називають систему правил тлумачення конструкцій мови програмування.
Так на відміну від звичної мови – текст на мові Паскаль представляє собою набір інструкцій-команд (операторів), які в свою чергу можуть створювати, так звані, логічні конструкції (розглянуто нижче). Щоб розглянути більш формально як створюється текст програми нам необхідно визначитись, а що ж ми хочемо від машини, яку поставлену задачу вона (машина) повинна виконати. Не слід тішити себе ілюзіями щодо того, що комп’ютер зрозуміє «все з півслова», адже цей витвір інженерної думки годиться, поки що, на роль «добросовісного ідіота», який буде виконувати всі команди, зрозумілі йому, в тому порядку в якому йому буде запропоновано і в тій кількості яку вказано – не більше не менше. А щодо результату – так це залежить від «командира», тобто від Вас. Таким чином для досягнення мети необхідно вміти правильно розставити акценти, побудувати послідовність дій і передбачити всі можливі ситуації, які можуть виникати під час виконання створеної Вами інструкції. Таку інструкцію надалі будемо називати – алгоритм.
Дещо формалізуємо поняття «алгоритм»:
- набір інструкцій (команд) зрозумілих виконавцю,
покликаний для вирішення ряду (множини) однотипних задач;
- володіє наступними властивостями:
а) дискретність (складається з послідовності
простих, для виконавця, команд. Кожна наступна команда виконується після
виконання попередньої)
б) визначеність (кожна інструкція повинна
розумітись виконавцем однозначно, не допускаються невизначеності);
в) результативність (повинен давати результат за
скінчену кількість кроків)
г) масовість (підходить для розв’язку цілого
сімейства задач, наприклад алгоритм знаходження коренів квадратного рівняння).
Таким чином, для розв’язку тієї чи іншої задачі
необхідно спочатку скласти алгоритм для виконавця, а потім при потребі
перекласти на одну з мов програмування, наприклад Паскаль.
Інколи перед вивченням основної мови програмування спочатку розглядають допоміжну, так звану навчальну алгоритмічну мову (НАМ), проте вважаючи достатній рівень знань англійської мови (принаймні вивчити близько 100 слів не складає великих трудностей) можна відразу використовувати мову Паскаль як інструмент так і об'єкт вивчення основ програмування.
Блок схема – графічне зображення алгоритму, яке
складається з певних геометричних фігур, ліній, що їх сполучають, точок
перетину ліній.
- початок алгоритму (begin) |
- кінець алгоритму (end) |
- оператор, чи блок операторів |
- оператор введення (read, readln) |
- оператор виведення (write, writeln) |
- виклик допоміжного алгоритму |
- створення розгалуження (if …then … else …) |
Будемо вважати, що алгоритм виконується зверху
вниз, зліва направо. Якщо потрібно порушити цю закономірність – то додатково
будемо проставляти напрям на сполучних лініях.
Наприклад
При розглядані логічних структур будуть введенні
додаткові геометричні фігури, які значно спрощують візуальне представлення
кінцевого алгоритму, проте ці додаткові елементи несуть складніше смислове
навантаження, яке необхідно розглянути окремо.
А зараз, для перевірки засвоєння матеріалу пропоную пройти невеличке тестування за вказаним посиланням ПРОЙДИ ТЕСТ...
Немає коментарів:
Дописати коментар